لبرل دانشور اورÙلسÙÛ Ù” دعا …(Ø+ØµÛ Ø¯ÙˆÙ…) Û”Û”Û”Û”Û”Û” Ù…Ùتی منیب الرØ+مان
جناب٠غلام اØ+مد پرویز Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„ کا ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± نقل کرتے Ûیں :
Ú†ÙˆÚº Ùنا اندر رضائے Ø+Ù‚ شود
بندÛÙ” مومن قضائے Ø+Ù‚ شود
یعنی جب Ø¨Ù†Ø¯Û Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ رضا میں Ùنا Ûوجاتا ÛÛ’ تو ÙˆÛ Ø+Ù‚ Ú©ÛŒ قضا بن جاتا ÛÛ’ ‘ ÙˆÛ Ø§ لنّÛØ§ÛŒÛ Ù„Ø§Ø¨Ù† اثیر سے Ø+ضرت عمر Ù Ùاروقؓ کا ÛŒÛ Ù‚ÙˆÙ„ نقل کرتے Ûیں : ''میں تمÛارے اور Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ درمیان ÛÙˆÚº ‘ میرے اور Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ درمیان کوئی Ù†Ûیں ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ مجھ پر ÛŒÛ Ù„Ø§Ø²Ù… قرار دیا ÛÛ’ Ú©Û Ù…ÛŒÚº تمÛاری دعاؤں Ú©Ùˆ اس تک Ù¾ÛÙ†Ú†Ù†Û’ سے روکوں‘ سو تم اپنی شکایات مجھ تک Ù¾Ûنچاؤ اور جس Ú©ÛŒ رسائی مجھ تک Ù†Û ÛÙˆ تو ÙˆÛ Ù…ÛŒØ±Û’ Ù…Ù‚Ø±Ø±Û Ø+اکموں سے Ø±Ø§Ø¨Ø·Û Ú©Ø±Û’ ÛÙ… اÙس کا Ø+Ù‚ اÙس تک Ù¾Ûنچا دیں Ú¯Û’ ‘‘ انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„ کا ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± بھی لکھا:
Ûاتھ ÛÛ’ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ بندÛÙ” مومن کا Ûاتھ
غالب Ùˆ کارآÙریں ‘ کار Ú©Ùشا ‘ کارساز
ÛŒÛاں تک میں Ù†Û’ شاÛکار٠رسالت سے پرویز صاØ+ب Ú©ÛŒ عبارت کا Ø®Ù„Ø§ØµÛ Ù¾ÛŒØ´ کیا ÛÛ’ اور کوشش Ú©ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù† کا پورا Ù…ÙÛوم اد ا ÛÙˆ جائے۔ اس میں انÛÙˆÚº Ù†Û’ دعا کا ÙلسÙÛ Ø§ÙˆØ± Ø+کمت اپنی بصیرت Ú©Û’ مطابق تکوینی انداز میں یعنی ماتØ+تَ الاسباب بیان Ú©ÛŒ ÛÛ’ ‘ جس Ú©ÛŒ روØ+ ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ù†Ø¯ÙˆÚº Ú©ÛŒ Ø+اجات بندوں تک Ù¾ÛÙ†Ú† جائیں اور ÙˆÛ Ø§Ù† کا مداوا کریں Û” Ûماری دینی ÙÛÙ… Ú©Û’ مطابق Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ Ø¨Ø§Ø±Ú¯Ø§Û Ù…ÛŒÚº دعا بندے Ú©ÛŒ براÛ٠راست التجا ÛÛ’ ‘ Ùریاد ÛÛ’ اور انصا٠کی طلب Ûے۔اسی طرØ+ گناÛÙˆÚº سے استغÙار اور معاÙÛŒ Ú©ÛŒ التجا بھی دعا ÛÛ’ ‘ مشکلات سے نجات اور سلامتی Ú©ÛŒ طلب بھی دعا ÛÛ’ Û”
Ûمارے ایک Ùاضل کالم نگار لکھتے Ûیں:''دراصل دنیاوی معاملات میں مذÛب کا کوئی عمل دخل Ù†Ûیں Ûوتا‘ دنیا Ú©Û’ معاملات دنیا Ú©Û’ اصولوں پر چلتے Ûیں ‘ یورپ Ù†Û’ اتØ+اد Ú©Û’ لیے کلیسائوں میں دعائیں مانگیں اور Ù†Û Ø§Ø³Ø±Ø§Ø¦ÛŒÙ„ Ù†Û’ عربوں Ú©Ùˆ شکست دینے Ú©Û’ لیے Ùقط دعائوں پر انØ+صار کیا‘ آج امریکا اس ÙˆØ¬Û Ø³Û’ سپر پاور Ù†Ûیں Ú©Û ÙˆÛاں پادری Ûر اتوار Ú©Ùˆ چرچ میں جاکر امریکا Ú©ÛŒ سربلندی Ú©Û’ لیے دعائیں کرتے Ûیں‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù…Ø±ÛŒÚ©Ø§ Ú©ÛŒ طاقت انÛÛŒ اصولوں Ú©Ùˆ اپنانے Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ÛÛ’ جو دنیا میں طاقت Ú©Û’ Ø+صول Ú©Û’ لیے اپنائے جاتے Ûیں۔ ÛŒÛ Ø¯Ù†ÛŒØ§ جن اصولوں Ú©Û’ تØ+ت چلتی ÛÛ’ ‘ اگر ÙˆÛ Ù…Ø°Ûب Ú©Û’ تابع Ûوتے تو کسی Ú©Û’ ساتھ ناانصاÙÛŒ Ù†Û Ûوتی‘ کوئی Ø¨Ú†Û Ø§Ù¾Ø§Ûج پیدا Ù†Û Ûوتا‘ کوئی شخص بھوکا Ù†Û Ø³ÙˆØªØ§â€˜ کوئی بے Ú¯Ù†Ø§Û Ø¬Ù†Ú¯ میں Ù†Û Ù…Ø§Ø±Ø§ جاتا‘ کسی کمزور Ú©ÛŒ عزت نیلام Ù†Û Ûوتی‘ کسی زلزلے میں دودھ پیتے بچے Ûلاک Ù†Û Ûوتے‘ ÛŒÛ Ø¯Ù†ÛŒØ§ طبعی اور غیر طبعی قوانین کا Ù…Ø¬Ù…ÙˆØ¹Û Ûے‘ جب ÛÙ… بے بس Ûوکر خدا سے دعا کرتے Ûیں تو دراصل اس سے ان قوانین میں ترمیم کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¨Û Ú©Ø± رÛÛ’ Ûوتے Ûیں ‘ جو ممکن Ù†Ûیں ‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ú¯Ø± ایسا Ûونا شروع Ûوجائے تو پھر سردرد Ú©ÛŒ گولی تو ایمان والوں پر اثر کرے Ú¯ÛŒ مگر پستول Ú©ÛŒ گولی ایمان والوں کا Ú©Ú†Ú¾ Ù†Û Ø¨Ú¯Ø§Ú‘ سکے گی‘ ÛÙ… سمجھتے Ûیں Ú©Û Ø¯Ø¹Ø§Ø¦ÙˆÚº سے دنیاوی مسائل Ø+Ù„ Ûوسکتے Ûیں‘ پیغمبروں Ú©ÛŒ Ùضیلت اور اÙÙ† Ú©ÛŒ دعا Ú©ÛŒ بات الگ Ûے‘ جسے ÛÙ… گناÛگار Ù†Ûیں پاسکتے‘ Ø¬Ø¨Ú©Û Ù…Ø°Ûب کا ÛŒÛ Ù…ÙˆØ¶ÙˆØ¹ ÛÛŒ Ù†Ûیں‘‘۔ ÙˆÛ Ù…Ø²ÛŒØ¯ لکھتے Ûیں:''ÛŒÛ Ú©Ø§Ø¦Ù†Ø§Øª Ú©Ú†Ú¾ آÙاقی قوانین Ú©Û’ تØ+ت Ú†Ù„ رÛÛŒ Ûے‘ ان قوانین Ú©Û’ مجموعے Ú©Ùˆ ÛÙ… طبعی قوانین Ú©Ûتے Ûیں‘ آج سے ساڑھے ØªÛŒØ±Û Ø§Ø±Ø¨ سال Ù¾ÛÙ„Û’ جب ÛŒÛ Ú©Ø§Ø¦Ù†Ø§Øª وجود میں آئی تو ساتھ ÛÛŒ ÛŒÛ Ø·Ø¨Ø¹ÛŒ قوانین بھی وجود میں آگئے‘ ÛŒÛ Ù‚ÙˆØ§Ù†ÛŒÙ† کائنات میں یکساں انداز میں لاگو Ûیں‘‘۔
Ûمیں Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ú©Ø§Ù„Ù… نگار Ú©ÛŒ اس بات سے اتÙاق ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ کائنات Ú©Ùˆ پیدا کیا اور اس Ú©Û’ تکوینی نظام Ú©Û’ لیے قوانین٠Ùطرت بھی مقرر Ùرمائے ‘ لیکن کیا خالق کا اس Ú©Û’ بعد کائنات سے Ø±Ø´ØªÛ Ù¹ÙˆÙ¹ گیا Ûے‘ کیا خالق Ú©ÛŒ مشیت اب بھی کائنات میں کارÙرما Ù†Ûیں ÛÛ’ یا معاذ اللÛ! ÙˆÛ Ù…Ø¹Ø·Ù‘Ù„ Ûوگیا Ûے‘ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° کا ارشادÛÛ’: ''اور سورج Ù…Ù‚Ø±Ø±Û Ø±Ø§Ø³ØªÛ’ پر Ú†Ù„ رÛا Ûے‘ ÛŒÛ Ø¨Ûت غالب‘ بے Ø+د علم والے کا بنایا Ûوا نظام ÛÛ’ اور ÛÙ… Ù†Û’ چاند Ú©ÛŒ منزلیں مقرر Ú©ÛŒ Ûیں Ø+تیٰ Ú©Û ÙˆÛ Ù„ÙˆÙ¹ کر کھجور Ú©ÛŒ پرانی شاخ Ú©ÛŒ طرØ+ Ûوجاتا Ûے‘ Ù†Û Ø³ÙˆØ±Ø¬ Ú©ÛŒ مجال Ú©Û ÙˆÛ (چلتے چلتے) چاند Ú©Ùˆ پالے اور Ù†Û Ø±Ø§Øª دن سے Ù¾ÛÙ„Û’ آسکتی ÛÛ’ اور Ûر ایک(سیارÛ) اپنے اپنے مدار میں تیر رÛاÛے‘ (یٰس: 38-40)‘‘اورÙرمایا: ''سورج اور چاند ایک Ø+ساب سے Ú†Ù„ رÛÛ’ Ûیں‘ (الرØ+من:5)‘‘۔
Ù…Ø+ترم کالم نگار Ù†Û’ عاجز مسلمانوں پر طنز Ùرمایا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø¯Ø¹Ø§ Ú©Ùˆ Ûر مسئلے کا Ø+Ù„ سمجھتے Ûیں‘ Ø¬Ø¨Ú©Û Ù‚ÙˆØ§Ù†ÛŒÙ†Ù Ùطرت میں دعا کا کوئی عمل دخل Ù†Ûیں ÛÛ’ اور Ù†Û Ø¯Ø¹Ø§ Ú©ÛŒ تاثیر Ûے‘ پھر انÛÙˆÚº Ù†Û’ قوموں Ú©Û’ عروج وزوال Ú©Û’ Ø+والے دیے اور آج Ú©Ù„ مغربی قوتوں Ú©Ùˆ جو ØºÙ„Ø¨Û Ø+اصل Ûے‘ ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ دعا Ú©Û’ نتیجے میں Ù†Ûیں ÛÛ’ ‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ اپنی Ù…Ø+نت‘ صلاØ+یت ‘ اÛلیت اور قابلیت Ú©Û’ نتیجے میں Ûے‘اس کا توڑ دعائوں سے Ù†Ûیں Ûوسکتا‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù‚ÙˆØ§Ù†ÛŒÙ†Ù Ùطرت اٹل Ûیں۔ ان Ú©ÛŒ خدمت میں گزارش ÛÛ’ Ú©Û Ù‚ÙˆØ§Ù†ÛŒÙ†Ù Ùطرت ÙاطÙر پر Ø+اکم Ù†Ûیں Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ù‚Ø§Ø¯Ø±Ù Ù…Ø·Ù„Ù‚ Ûے‘ جب چاÛÛ’ ان Ú©Ùˆ معطّل Ùرماسکتا Ûے‘ ان سے ماورا اپنی قدرت ظاÛر Ùرماتا Ûے‘ جیسے آگ کا کام جلانا Ûے‘ مگر جب اس کا Ø+Ú©Ù… ÛÙˆ ا تو ÙˆÛÛŒ آگ ابراÛیم Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©Û’ لیے سلامتی بن گئی تو اÙس وقت قانون٠Ùطرت Ú©ÛŒ کارÙرمائی Ú©Ûاں گئی۔ پھر انÛÙˆÚº Ù†Û’ مثالیں دیتے Ûوئے خلط٠مبØ+Ø« سے کام لیا اورمثالیں دیتے وقت قانون٠Ùطرت یا طبعی قانون اورتشریعی قوانین Ú©Ùˆ خلط ملط کردیا۔ ان Ú©ÛŒ خدمت میں گزارش ÛÛ’ Ú©Û Ù‚ÙˆÙ…ÙˆÚº Ú©Û’ عروج وزوال کا تعلق قوانین٠Ùطرت سے Ù†Ûیں Ûے‘ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ تشریعی نظام سے Ûے‘ اسی طرØ+ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Ú©Ûیں ÛŒÛ ÙˆØ¹Ø¯Û Ù†Ûیں Ùرمایا Ú©Û Ú©Ø³ÛŒ استØ+قاق Ú©Û’ بغیر Ú©Ù„Ù…Û Ù¾Ú‘Ú¾Ù†Û’ والوں Ú©Ùˆ ساری ملت٠کÙر پر غالب کردے گا‘ ایسا Ûرگز Ù†Ûیں ÛÛ’ ‘اÙس Ù†Û’ غلبے Ú©Û’ لیے ''مومن٠کامل ‘‘Ûونے Ú©ÛŒ شرط رکھی ÛÛ’ اور اس کا ایک جامع Ù…ÙÛوم Ûے‘ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° کا ارشاد ÛÛ’:''کتنے ÛÛŒ چھوٹے Ú¯Ø±ÙˆÛ Ø§ÛŒØ³Û’ Ûیں جو Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ اذن سے بڑے گروÛÙˆÚº پر غالب آگئے‘ (البقرÛ:249)‘‘‘ Ø¬ÛŒØ³Ø§Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ Ù†Û’ اسرائیل Ú©ÛŒ مثال دی ÛÛ’ اورکسی Ø+د تک طالبان٠اÙغانستان Ú©ÛŒ مثال بھی دی جاسکتی ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø§Ø¯Ù‘ÛŒ طاقت اورجدید اسلØ+Û’ Ú©ÛŒ اÛمیت مسلّم ÛÛ’ ‘ لیکن عزیمت واستقامت اور قوت٠ایمانی بھی اپنا اثر دکھاتی ÛÛ’Û”
Ùاضل کالم نگار سے ÛŒÛ Ø³ÙˆØ§Ù„ بنتا ÛÛ’ Ú©Û Ú©Ø³ Ù†Û’ Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ø¹Ø§ پر اکتÙا کرو اور علم وعمل Ú©Û’ میدان میں اپنی اÛلیت ثابت Ù†Û Ú©Ø±Ùˆâ€˜ ضرور کرو ‘ اس Ú©Û’ بغیر چارÛÙ” کار Ù†Ûیں ÛÛ’ ‘ لیکن اس سے دعا Ú©ÛŒ Ù†ÙÛŒ یا دعا Ú©ÛŒ بے وقعتی کیسے ثابت Ûوگئی ‘ Ø+دیث پاک میں ÛÛ’: ''Ø+ضرت سعدؓ Ù†Û’ عرض Ú©ÛŒ: یارسول اللÛØ! ÛŒÛ Ø¨ØªØ§Ø¦ÛŒÛ’ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© شخص اپنی قوم Ú©ÛŒ Ø+مایت کرتا ÛÛ’ اور دشمن Ú©Û’ Ø+ملے سے اپنے لوگوں کا دÙاع کرتا Ûے‘ کیا اس کا بھی اس مال٠غنیمت سے اتنا ÛÛŒ Ø+ØµÛ Ûوتا Ûے‘ تو نبی ï·º Ù†Û’ Ùرمایا: تمÛاری ماں تم پر روئے ! اے سعد Ú©ÛŒ ماں Ú©Û’ بیٹے! تمÛاری جو مدد Ú©ÛŒ جاتی ÛÛ’ اور تمÛیں جو رزق دیا جاتا Ûے‘ ÙˆÛ ØµØ±Ù ØªÙ…Ûارے ضعÙاء Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ دیا جاتا Ûے‘ (مصن٠عبدالرزاق:9752)â€˜â€˜Û ”
Ø+اÙظ ابن Ø+جر عسقلانی لکھتے Ûیں:''اس Ø+دیث سے معلوم Ûوا Ú©Û Ø+ضرت سعد بن ابی وقاصؓ جو سمجھتے تھے Ú©Û Ø§Ù† Ú©Û’ لیے Ùضیلت Ûے‘ اس سے ان Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ù…Ø±Ø§Ø¯ Ù†Ûیں تھی Ú©Û Ø§Ù† کا Ù…Ø±ØªØ¨Û Ø§ÙˆØ± شر٠دوسروں سے اÙضل Ûے‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ سے ان Ú©ÛŒ مراد ÛŒÛ ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ø¬Ùˆ مسلمان( میدان٠جنگ میں)دوسرے مسلمانوں سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¨Ûادری Ú©Û’ جوÛر دکھائیں اور Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¯Ø§Ø¯Ù Ø´ÙŽØ¬Ø§Ø¹Øª دیں‘ آیا ان کا Ø+ØµÛ Ú©Ù…Ø²ÙˆØ± مسلمانوں سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ûوگا یا Ù†Ûیں‘ تو نبی ï·º Ù†Û’ اس Ú©Û’ جواب میں ÛŒÛ Ùرمایا Ú©Û Ú©Ù…Ø²ÙˆØ± مسلمانوں Ú©ÛŒ دعائوں Ú©Û’ سبب سے ÛÛŒ تم Ú©Ùˆ ÙتوØ+ات Ø+اصل Ûوتی Ûیں‘ (ÙتØ+ الباری‘ج:4ص:296)‘†۔
اب اس کا کوئی گیج یا Ù¾ÛŒÙ…Ø§Ù†Û Ûمارے پاس Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø«Ø§Ø¨Øª کرسکیں Ú©Û Ú©Ø³ÛŒ قومی Ù…ÛÙ… میں عاجز اور کمزور لوگوں Ú©ÛŒ دعائوں Ú©ÛŒ برکت سے Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ تائید ونصرت شامل٠Ø+ال Ûوگئی Û” جس طرØ+ دوائیں اور طبیب اسباب میں سے Ûیں اور ÛŒÛ Ø§Ø³Ø¨Ø§Ø¨ کسی Ú©Û’ Ø+Ù‚ میں مؤثر Ûوجاتے Ûیں اور کسی Ú©Û’ Ø+Ù‚ میں Ù†Ûیں Ûوپاتے‘ کوئی Ûسپتال سے صØ+ت مند Ûوکر گھر جاتا ÛÛ’ اور کسی Ú©ÛŒ میت تابوت میں جاتی Ûے‘ اگر Ø´Ùا بالذات دوا اور طبیب میں Ûوتی تو سب Ú©Û’ سب صØ+ت یاب Ûوتے اور کوئی بھی موت سے Ûمکنار Ù†Û Ûوتا‘ لیکن اس Ú©Û’ سبب Ù†Û Ú©Ø³ÛŒ Ù†Û’ علاج چھوڑا ÛÛ’ اور Ù†Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ اس کا Ù…Ø´ÙˆØ±Û Ø¯ÛŒØªØ§ Ûے‘ اسی طرØ+ دعائیں بھی اسباب میں سے Ûیں اور جب Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ مشیّت شامل٠Ø+ال Ûوتی ÛÛ’ تو دعا کا Ùیض بھی شامل Ûوجاتا ÛÛ’Û” دعا اور دوا میں Ùرق ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ú¯Ø± دوا Ù†Û’ ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ù†Û Ù¾Ûنچایا تو پیسے ضائع Ûوئے ‘ لیکن دعا Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø¨Ø¬Ø§Ø¦Û’ خود ایک نیکی اور عبادت Ûے‘ اس لیے ÙˆÛ Ø¶Ø§Ø¦Ø¹ Ù†Ûیں Ûوتی‘ اس کا اجر کسی Ù†Û Ú©Ø³ÛŒ صورت میں دنیا یا آخرت میں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ طر٠سے مل جاتا Ûے‘ ÛŒÛ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° کا ÙˆØ¹Ø¯Û Ûے‘ Ø¨Ø´Ø±Ø·ÛŒÚ©Û Ù…ÙˆÙ…Ù† Ú©Ùˆ اس Ú©Û’ وعدے پر یقین Ûواور اگر کسی Ú©Û’ نزدیک اÙس Ú©ÛŒ عقل ودانش ÛÛŒ Ø+تمی معیار Ûے‘ تو ÛÙ… اس Ú©Û’ لیے Ûدایت وخیر Ú©ÛŒ دعا کرسکتے Ûیں Û” پس مادّی اسباب Ú©Ùˆ اختیار کرنا شریعت کا Ø+Ú©Ù… ÛÛ’ ‘ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° کا Ùرمان ÛÛ’:''اور اÙÙ† (دشمنوں) Ú©Û’ لیے جتنا تمÛارے بس میں Ûے‘طاقت تیاررکھو اور (سرØ+دوں پر جنگ میں کام آنے والے)Ú¯Ú¾ÙˆÚ‘ÙˆÚº Ú©Ùˆ باندھے Ø±Ú©Ú¾ÙˆØªØ§Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± تمÛارے دشمن پر تمÛاری دھاک بیٹھی رÛی‘ (الانÙال:60)‘‘۔
آج Ú©Ù„ Ú¯Ú¾ÙˆÚ‘Û’ جدید آلات٠Ø+رب سے Ø§Ø³ØªØ¹Ø§Ø±Û Ûیں اور اس آیت میں ÛŒÛ Ûدایت Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’ Ú©Û Ûر وقت دشمن Ú©Û’ مقابلے میں ریڈ الرٹ اور Ûائی الرٹ رÛو‘ یعنی Ø+Ù…Ù„Û Ú©Ø±Ù†Û’ اور دشمن Ú©Û’ Ø+ملے Ú©Û’ دÙاع Ú©Û’ لیے بالکل تیار Ø+الت میں رÛو‘ عÛد٠رسالت مآب ï·º میں ریاستیں اور ریاستی ادارے منظم Ù†Ûیں تھے‘ Ù„Ûٰذا جو بھی Ù„Ú‘Ù†Û’ Ú©Û’ قابل Ûوتے تھے‘ انÛیں اپنے گھوڑے‘ تلوار اور تیرکمانوں Ú©Û’ ساتھ ریڈ الرٹ رÛنا پڑتا تھا Ú©Û Ø¬Ø¨ بھی اچانک بلاوا آئے تو ÙˆÛ Ú†Ù„ پڑیں‘ آج Ú©Ù„ ÛŒÛ Ø°Ù…Û’ داری مسلّØ+ اÙواج پر ÛÛ’ اور قوم Ú©ÛŒ ذمے داری ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ùˆ مدد انÛیں عوام سے درکار Ûو‘ ÙˆÛ Ø¯Ù„ وجان سے ÙراÛÙ… کریں اور Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ اÙÙ† Ú©ÛŒ کامیابی اور سرخروئی Ú©Û’ لیے دعائیں کرتے رÛیں‘ آپ دانشور لوگ Ûیں‘ آپ Ú©ÛŒ سوچ بÛت بلند Ûے‘ ÛÙ… عاجز لوگوں Ú©Û’ پاس ÛŒÛÛŒ چارÛÙ” کار Ûے‘ لیکن انسانوں پر قوانین٠Ùطرت Ø+اکم Ù†Ûیں Ûیں‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ تشریعی قوانین Ø+اکم Ûیں۔ ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ø®Ø±Øª میں نجات کا ÙÛŒØµÙ„Û Ú©Ø³ÛŒ Ú©ÛŒ صورت پر Ù†Ûیں Ûوگا‘ ÛŒÛ Ù†Ûیں دیکھا جائے گا Ú©Û ÙˆÛ Ù„Ù†Ú¯Ú‘Ø§ تھا‘ Ù„Ùنجا تھا‘ بینائی سے Ù…Ø+روم تھا یا کسی اور جسمانی ضÙع٠کا شکار تھا‘ ÛŒÛ Ø¯ÛŒÚ©Ú¾Ø§ جائے گا Ú©Û Ø§Ùس Ù†Û’ اپنی استطاعت Ú©Û’ مطابق Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اور اس Ú©Û’ رسول مکرّمﷺ Ú©Û’ اØ+کام Ú©ÛŒ پابندی Ú©ÛŒ یا Ù†Ûیں۔ آپ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ تشریعی قوانین Ú©Û’ معیار پر مسلمانوں Ú©Ùˆ پرکھیں اوراپنی یونیورسٹیوں کوعالمی معیار پرعلم وتØ+قیق کا مرکز بنائیں‘ ÛŒÛ Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ÛŒÚº Ú©Û Ú†Ø±Ú† میں دعائیں Ûوتی Ûیں یا Ù†Ûیں یا ÛŒÛ Ú©Û Ø¯Ø¹Ø§ ÛÙˆ یا Ù†Û Ûو‘ گولی بÛر Ø+ال نشانے پر جاتی Ûے‘ لیکن Ø+ضور! کبھی ایسا بھی Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ø´Ø§Ù†Û Ø®Ø·Ø§ Ûوجاتا ÛÛ’ اور کبھی دشمن کا آتشیں اسلØ+Û Ùضا میں Ù¾Ú¾Ù¹ جاتا Ûے‘Ûماری خبر لیتے رÛیں‘ کوئی Ø+رج Ù†Ûیں ÛÛ’Û”